Sabtu, 26 Februari 2011

Home » Jom Pergi Kerja Berbogel Pada Setiap Isnin

Jom Pergi Kerja Berbogel Pada Setiap Isnin

Apa pandangan korang jika boss korang arahkan semua staf pergi kerja dalam keadaan berbogel? Semua staff  termasuk boss berbogel ketika kerja? Atau jika korang masih studi, semua student, pensyarah dan kakitangan akademik termasuk VC diarahkan datang ke universiti dan kolej dengan bertelanjang bulat? Alasan seorang boss meminta semua staffnya datang bekerja dengan berbogel ialah kononnya dengan datang bekerja sambil berbogel dapat meningkatkan produktiviti, meningkatkan ghairah kerja dan meningkatkan motivasi!!

Kejadian ini berlaku di sebuah pejabat pemasaran di Newcastle, England. Setiap hari Jumaat pengurus syarikat, Sam Jackson, 23 tahun dan pekerja-pekerja pejabatnya perlu datang bekerja  dengan berbogel. Bayangkan mereka bekerja beramai-ramai sambil berbogel dalam sebuah pejabat. Saling tengok-tengok, renung-renung, kerana itulah cara terbaik kononnya untuk meningkatkan produktiviti, meningkatkan ghairah kerja, meningkatkan motivasi, meningkatkan.....



 

















Pekerja-pekerja di Newcastle, England itu begitu yakin bekerja dalam keadaan bogel dapat menambah semangat dan menaikkan produktiviti kerja. Mereka menganggap mengenakan pakaian menghalang kemajuan prestasi kerja. Dengan cara ini, kata bos pejabat itu, hasil jualan mereka telah meningkat mendadak kerana  bekerja sambil menjeling "anu" masing-masing itu telah menyebabkan mereka bekerja dengan begitu ghairah dan bersemangat. Menurutnya, inovasi dan motivasi pekerja sangat penting ketika krisis ekonomi sedang melanda dunia seperti sekarang

 

"Sekarang kita boleh saling lihat satu sama lain dalam keadaan telanjang, tidak ada penghalang lagi," kata pengurus syarikat itu, Sam Jackson.

"Jika kami nak pakai pakaian waktu masuk pejabat, atau pakai pakaian dalam saja di pejabat sebenarnya, tidak ada apa-apa. Tetapi ternyata kami senang dengan keadaan (telanjang bulat)  seperti ini. Bagi saya badan saya dan perasaan saya tidak malu kerana berbogel. Pada awalnya bekerja sambil telanjang memang terasa aneh dan janggal, tetapi setelah itu kami menjadi biasa. Saya sendiri  berjalan telanjang menuju meja kerja saya, dan kini tidak masalah malu lagi. Saya merasa benar-benar selesa."

"Dengan tradisi baru ini, kami temui bahwa kami menjadi lebih bebas dan terbuka antara satu sama lain. Kesan kepada perusahaan menjadi lebih baik."

Idea kerja sambil telanjang ini mendapat sokongan penuh Pengarah Pengurusan syarikat itu, Mike Owen, 40, yang menyatakan dia tak kisah pekerjanya telanjang atau tidak pada setiap Jumaat, kerana yang penting, hasil kerja mereka meningkat.

Bagi korang yang sedang bekerja,  ada tak yang berani untuk mengutarakan idea bekerja sambil telanjang ini kepada boss korang? Tapi jika korang nak implement idea gila babi ni, tolong jangan buat pada hari Jumaat takut nanti ramai yang "uzur" dan tak dapat solat Jumaat!!

Tentu juga ada yang nakal tu akan mengesyorkan datang bekerja sambil berbogel pada hari Ahad (bagi negeri Kedah, Kelantan dan Terengganu) atau bagi negeri-negeri lain hari Isnin kerana bukankah hari itu orang paling malas nak datang kerja??

(Gubahan cerita asal oleh JR dari sumber The Telegraph, UK)