Senin, 28 Februari 2011

Home » Kesian...Duit Vs Ulamak, Duit Yang Menang

Kesian...Duit Vs Ulamak, Duit Yang Menang

Semalam JR ada buat entry mengenai pameran hantu di Kuala Terengganu. Kalau nak baca, sila klik di sini...


Hari ni pula JR terbaca jawapan pihak pengerusi Dynasty Event yang menganjurkan pameran itu, Dr Manan Embong yang berkeras mahu meneruskan pameran tersebut walaupun Majlis Fatwa Kebangsaan telah menfatwakan pameran itu haram kerana ia berbentuk khurafat dan tahyul.

Kata Dr Manan, tujuan pameran itu bukan untuk semata-mata mempamerkan artifak hantu, tapi untuk mendidik masyarakat agar tak tergelincir dari akidah Islam sebenar.


Tengok hantu untuk betulkan akidah...hahahaha...

JR tak faham betul dengan Dr Manan ni, apa guna ada Ph D jika cakap orang yang pakar dalam bidangnya masih mau disanggah?? Majlis Fatwa dah kata haram, jawabnya haramlah..apa nak argue lagi denganj ulamak nih? 

Cuba tanya budak-budak dan bapa budak-budak yang nak pergi pameran hantu tu, mereka nak pergi ke pameran tu untuk perbetulkan akidah ke atau nak tengok hantu? Pasti nak tengok hantu, kan?

Kalau tujuannya nak mendidik masyarakat Islam supaya tak tergelincir dari Islam mengapa Dr Manan tak buat 'pameran kebesaran ilmu al-Quran dan Hadis'? Atau mengapa tak buat 'pameran fesyen berpakaian Islam', kerana ramai sangat yang berpakaian tak mengikut akidah Islam? Atau boleh juga buat 'pameran tata susila bergaul dalam Islam' kerana zaman ini ramai muda mudi Islam yang belum kawin bergaul macam orang dah kawin?

Sebenarnya banyak lagi bentuk pameran  yang boleh dibuat bagi membetulkan kaedah dan bukannya mempamerkan artifak hantu yang akan menyburkan lagi kepercayaan tahyul dan khurafat..

Akhir kata: Ehem...ehem...nak mendidik masyarakat Islam ke atau penganjur takut bila pameran hantu diharamkan duit mereka akan hilang?