Minggu, 27 Februari 2011

Home » Rekod Pelik Tercipta Di Perlis

Rekod Pelik Tercipta Di Perlis

JR sangat tak faham mengapa sesetengah orang suka buat rekod gila-gila yang tak membawa manfaat kepada sesiapa selain dari cuma syok-syok sendiri?

k

Hari ni tercipta satu rekod lagi di Perlis. Walaupun rekod tu tak masuk World Guiness of Record, tapi ia tercatat dalam Malaysia Book of Record. Satu rekod pelik yang tercipta di Perlis siang tadi ialah "Kegiatan Menumbuk Sambal Paling Ramai Peserta". Rekod ini tercipta  di kawasan sawah padi di Kampung Banir Tembus, Simpang Empat, Perlis. Turut hadir menumbuk sambal siang tadi ialah Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Joseph Salang, Ketua Pengarah Kebudayaan dan Kesenian Negara, Datuk Norliza Rofli, Menteri Besar Datuk Seri Dr Md Isa Sabu dan penyanyi Jamal Abdillah.

JR tak faham mengapa perlu dibuat rekod-rekod sebegini? Adakah dengan mencipta rekod tumbuk sambal itu ramai pelancong berbondong-bondong akan datang ke Perlis yang dapat menjana ekonominya? Atau adakah dengan membuat rekod itu pendapatan rakyat Perlis yang merupakan antara negeri termiskin di Malaysia akan meningkat?

Mengapa tak buat rekod yang lebih manfaat untuk orang Perlis? Misalnya mengapa tak buat rekod "negeri kadar peratusan pembaca buku teramai ", atau "negeri kadar peratusan celik internet teramai" atau "negeri kadar peratusan masuk IPT paling ramai" dan lain-lain rekod yang boleh membantu menaikkan nama Perlis sebagai negeri orang-orang cerdik.

Masih tak faham.....